Dit artikel is in 3 minuten te lezen

Uitstel van betaling aanvragen als zzp'er

betalingsuitstel-zzp

Veel ondernemers worden geraakt door het coronavirus. Er worden uitzonderlijke economische maatregelen genomen: er zijn miljarden vrijgemaakt om zzp’ers, ondernemers en grote bedrijven bij te staan. Deze Steunmaatregelen gelden zolang als nodig is.

Lees in deze blog welke financiële maatregelen je kunt nemen als zzp'er.

Ook hebben we een aparte pagina aangemaakt met alle maatregelen - deze pagina wordt geüpdatet.

Een van de maatregelen die je kunt nemen is uitstel van betaling voor je aangiftes aanvragen.

Uitstel van betaling aanvragen

De Belastingdienst geeft bijzonder uitstel van betaling voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Als je door overmacht (zoals deze coronacrisis) de belasting niet kan betalen, kan je uitstel van betaling aanvragen. Deze bijzondere omstandigheden betalingsregeling bestaat altijd al, maar het kabinet heeft aangekondigd dat de uitstelregeling veel eenvoudiger wordt om aan te vragen.

Als je uitstel van betaling aanvraagt, betekent dit kortweg dat je geen blauwe enveloppen meer ontvangt. Je betaalt dus niet minder belasting, maar mag het later betalen. Je moet nog wel aangifte doen, maar een te betalen saldo hoef je dan voorlopig niet over te maken. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen komen te vervallen.

Hoe vraag ik bijzonder uitstel van betaling aan?

Doe eerst je aangifte! Als je vervolgens een aanslag hebt ontvangen kun je het uitstel aanvragen. Met het online formulier ‘Verzoek bijzonder uitstel van betaling voor 3 maanden’ vraag je automatisch in 1 keer uitstel aan voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen.

Als je dit formulier instuurt, legt de Belastingdienst voor al deze aanslagen de invordering direct stil voor een periode van 3 maanden. Je hoeft daarvoor verder niets te doen.

Wat moet ik op het formulier invullen?

Als je een eenmanszaak hebt hoef je alleen je BSN, adres en contactgegevens in te vullen. Overige entiteiten vullen in plaats van een BSN hun RSIN in.

Wat gebeurt er nadat het formulier is ingediend?

Je verzoek wordt verwerkt en je krijgt een schriftelijke bevestiging. Het kan zijn dat je toch een boete krijgt. Deze wordt automatisch teruggedraaid en die hoef je dus niet te betalen. Je hoeft hiervoor ook geen bezwaarschrift in te dienen.

Kan ik ook langer dan 3 maanden uitstel krijgen?

Ja, dit doe je door een brief naar de Belastingdienst te sturen. Op deze pagina hebben we een handig sjabloon voor je klaarstaan.

Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan op onze pagina over de Steunmaatregelen en blijf up-to-date!

Tijdelijke verlaging invorderingsrente en belastingrente

Als je normaliter een aanslag niet op tijd betaalt, betaal je 4% invorderingsrente vanaf het moment dat de betaaltermijn voorbij is. Voor de vennootschapsbelasting is dit normaliter 8% en voor andere belastingen 4%.

Vanaf 23 maart 2020 worden deze rentes tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Dit geldt voor alle belastingschulden. De tijdelijke verlaging van het tarief van de belastingrente gaat in vanaf 1 juni 2020, behalve voor de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting gaat de verlaging in vanaf 1 juli 2020.

Lees hier van welke Steunmaatregelen je nog meer kunt gebruikmaken als zzp'er of ondernemer.

Zelfstandigen, jullie staan er niet alleen voor! Hang in there!

Veelgestelde vragen over financiële maatregelen

Wij updaten deze pagina zodra er meer bekend is. Wil je in de tussentijd meer lezen? De Rijksoverheid beantwoordt veelgestelde vragen hier.

Voor meer informatie kun je verder lezen in:

Dit artikel is mogelijk door onze samenwerking met PZO.

Dit zijn alle maatregelen voor zzp'ers

Lees meer