De 5 nadelen van boekhouden in Excel

Excel

Nooit meer je bonnetjes kwijtraken of je btw-aangifte te laat inleveren? Voor elke beginnende ondernemer is boekhouding een uitdaging - vooral als je deze in Excel doet. Hoewel je hier een tientje per maand mee bespaart, ben je veel meer tijd kwijt aan je administratie en loop je risico om fouten te maken. Die je vervolgens meer geld kosten dan dat tientje. Nog niet helemaal overtuigd? Dit zijn de grootste nadelen van boekhouden in excel op een rij:

1. Grote risico op fouten

Wanneer je alles in excel doet, is de kans dat je een fout maakt veel groter. Je moet namelijk zelf boekhoudkundige formules invoeren. Als je Tellow gebruikt, hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de structuur van het programma. Dit hebben wij namelijk al helemaal voor je uitgevogeld. En als iets niet duidelijk is, staat ons support team voor je klaar!

2. Handmatig de btw-aangifte doen

De btw-aangifte. Een nachtmerrie voor sommige ondernemers. Vooral wanneer je deze in excel maakt, kun je overweldigd raken door alle cijfers. Jij of je boekhouder moeten de juiste cijfers in je excel-bestand zien te vinden. Terwijl bij Tellow na één druk op de knop je btw-aangifte er feilloos uit rolt. So handy!

3. Minder tijd voor ondernemen

Als ondernemer is jouw tijd natuurlijk geld waard. Jouw geld. Dat begrijpen wij bij Tellow heel goed! Je hebt natuurlijk geen zin om uren bezig te zijn met het verwerken van je administratie in excel. Daarom hebben wij het zo makkelijk mogelijk voor je gemaakt. Zo houd je tijd over voor belangrijkere zaken zoals het ondernemen zelf.

4. Minder inzicht in je financiën

Met excel is het lastig om overzicht te bewaren met al die cijfers, vooral als je geen financieel achtergrond hebt. Een boekhoudtool zoals Tellow geeft jou in één opslag inzicht in je financiën. We hebben een handige dashboard ontwikkeld, waarin je gelijk ziet hoe je ervoor staat. Ook sturen wij je betalingsherinneringen wanneer je klanten te laat zijn met betalen. Zo loop je nooit meer geld mis en hoef je het niet zelf bij te houden.

5. Versnippering van bonnen

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het bewaren van je in- en verkoopfacturen. Wist je dat je deze maar liefst zeven jaar moet bewaren voor de Belastingdienst? Met een boekhoudtool zoals Tellow heb je al je administratie op één plek. Zo kun je eenvoudig en snel facturen of bonnen terugvinden. Daarbij is het ook nog eens veiliger omdat het in de cloud wordt opgeslagen in plaats van op je harde schijf bijvoorbeeld.