Ondernemerschap

Daniel Bohus startte op zijn 18e met ondernemen. Lees hier zijn verhaal 

Daniël Bohus

Mijn naam is Daniël Bohus, 19 jaar en ik woon in Soest. Ik studeer grafische vormgeving op het ROC in Amersfoort en in juli 2017 ben ik mijn eigen bedrijf Dabo Media begonnen.

Voor mijn opleiding moest ik in het tweede leerjaar een half jaar lang stagelopen. Ik heb toen een stageplek gevonden bij een start-up in Amsterdam. Het was een super leuke, leerzame en inspirerende tijd. Ik leerde veel over marketing, sales en alle nieuwe ontwikkelingen. Mijn stage was midden juni afgelopen en ik had daardoor een lange zomervakantie. Voordat mijn stage begon was ik werkzaam als verkoopmedewerker in een winkel. Die baan had ik opgezegd vanwege mijn fulltime stage. Na mijn stage wilde ik daar terugkomen maar dat kon niet meer. Toen bedacht ik mij dat ik van mijn passie (grafische vormgeving & social media) mijn werk wilde maken.

Het idee was om een bedrijf te starten dat andere bedrijven helpt te groeien via Social Media. Maar hoe doe je dat, waar begin je? Op dat moment had ik naar mijn idee nog te weinig kennis op het gebied van grafische vormgeving, social media en marketing. Ik ben toen begonnen met het bekijken van tutorials via Youtube en daar ben ik 3 zomer vakantieweken mee bezig geweest. Daar heb ik enorm veel van geleerd.

Op 20 juli 2017 ging ik met weinig kennis van ondernemen Dabo Media officieel inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ik kom uit een familie die absoluut niet ondernemend is. Ik moest zelf alles uitzoeken en regelen en omdat ik erg leergierig ben was dat een interessante uitdaging. Op Google kan je alles vinden. Ik las ervaringen en tips over ondernemen, om er zo achter te komen hoe ik bepaalde dingen kon aanpakken. Vanaf dat moment liepen diverse processen door elkaar. Ik begon na te denken over de naam van het bedrijf. Ik kwam op: De Aller Beste Online Media, Dabo Media. Toen kwam de volgende uitdaging, het maken van een huisstijl voor mijn bedrijf. Ik wist al wat ik wilde. Ik vind donkerblauw een erg mooie tijdloze kleur, die heb ik gebruikt. Vervolgens had ik binnen no-time een zakelijke rekening en begon ik zelf met het maken van mijn website in de huisstijl.

Over het ondernemen maakte ik me geen zorgen, dat komt vanzelf wel dacht ik en dat is ook zo. Door te doen leer je ontzettend veel. Een klant betaalde zijn factuur niet op tijd, wat doe je dan? Sinds de start van mijn bedrijf gebruik ik Tellow voor het boekhouden. Niemand vindt boekhouden leuk maar het werkt eenvoudig en het is overzichtelijk. Startende ondernemers maken zich vaak druk om boekhouden, maar dat is eigenlijk nergens voor nodig. Meteen goed aanpakken dus!

TipKijk goed naar je budget, wat kun je zelf doen? Ik wilde zo min mogelijk geld uitgeven en zo veel mogelijk zelf doen. Dat raad ik ook iedereen aan. Op internet zijn bijvoorbeeld gebruiksvriendelijke website makers te vinden. Een dure boekhouder is niet meer nodig vanwege Tellow!

Aanvankelijk hield ik mij eerst bezig met Social Media. Later bedacht ik me dat er bij online identiteit ook merk identiteit hoort. Er bestaan veel mediabedrijven in Nederland. Het was een uitdaging om mijn mediabedrijf te kunnen onderscheiden van de rest. Dat begint met kijken naar je concurrenten. Ik vind bijvoorbeeld dat prijzen bij mijn concurrenten erg hoog zijn, daar speel ik op in. Ik werk met pakketten en vaste prijzen, zo zie je gelijk wat het kost en wat je ervoor krijgt. Ik vind het leuk mijn dienstenpakket regelmatig uit te breiden omdat ik hou van verandering en vernieuwing. Tot nu toe heb ik goede recensies en tevreden klanten.

Ik zit nu in mijn laatste schooljaar en loop fulltime stage in Utrecht. Na een dag stage werk ik thuis verder voor Dabo Media, dat is nu nog goed te combineren. Ik kijk regelmatig naar mijn bedrijf en evalueer wat goed en wat slecht gaat. Op die manier krijg je een goed inzicht in je bedrijf en bedenk je al snel nieuwe ideeën. Ik stimuleer graag jongeren om voor zichzelf te beginnen. Het is namelijk ontzettend leerzaam en interessant. Maak van jouw passie of idee jouw bedrijf en laat je inspireren door verhalen van (jonge) ondernemers. Coca-cola en PICNIC zijn ook op een zolderkamer begonnen! Als je iets wilt bereiken, kan je het bereiken.