Ondernemerschap

Bouwen aan je bedrijf: het ondernemersplan 

Ik ben dus een ondernemer. Aan de slag dan maar… Dat was tenminste mijn eerste insteek. En om helder te zijn, iedereen start anders. Er is geen goed of fout. Maar gaandeweg liep ik tegen vragen, problemen en verassingen aan waar ik geen rekening mee gehouden had. Dus toen ik al even bezig was, heb ik besloten om een ondernemersplan te maken.

Help

Klinkt heel leuk, een ondernemersplan schrijven. De realiteit was even anders kan ik je vertellen. Want wat zet je ook alweer in zo’n plan? En hoe verwoord je alles wat er in je hoofd zit?

Nu ben ik absoluut geen vreemde met plannen schrijven – zou ook gek zijn als je jarenlang startend ondernemers heb geadviseerd – maar toch bleek ik hulp nodig te hebben. Ik begon met schrijven. Het schrijven van een plan, zonder planning zogezegd. Dat kon niet goed gaan en dat bleek ook wel. Met freewheelen kreeg ik voldoende op papier, maar dit bleek uiteindelijk – en dat is nog netjes gezegd – ietwat onsamenhangend. Dus op zoek naar hulp.

Hulp bleek dichterbij dat gedacht. Met wat gerichte Google vragen kwam ik bij ikgastarten.nl terecht. Ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van hun voorbeelden om mijn eigen warboel – zowel in hoofd als op schrift – te ordenen.

Vraag en vergelijk

Dus ben ik – zoals geadviseerd op internet – mezelf een aantal vragen gaan stellen. De antwoorden op deze vragen bleken de basis van mijn plan te zijn. Zoals zo vaak het geval blijkt had ik alles al in mijn hoofd zitten. Het was alleen een zaak van dat eruit en op papier krijgen.

Op basis van de voorbeeldplannen en inhoud hiervan heb ik mezelf deze vragen gesteld:

  • Wie ben ik als ondernemer?
  • Wat zijn mijn sterke en zwakke punten en hoe staat dit tegenover wat ik voor mijn onderneming zal moeten doen?
  • Wat wil ik nou eigenlijk gaan doen met mijn bedrijf?
  • Welk probleem is er in de markt en wat is mijn oplossing?
  • Wie zijn mijn potentiële klanten?
  • Waar zijn deze klanten?
  • Hoe ga ik mijn klanten bereiken?
  • Hoe ziet mijn marketingmix eruit?
  • Wat doet mijn concurrentie?
  • Hoe ziet mijn verdienmodel eruit?

Antwoord gezocht

Op de meeste vragen had ik al een antwoord voor ogen. Of in ieder geval iets in die eerdere warboel van letters opgetekend. Bij andere moest ik wat dieper graven. Wat voor ondernemer ik ben, en wat zijn mijn sterke en zwakke punten zijn bijvoorbeeld.

Gelukkig boden een ondernemerschapstest van de Kamer van Koophandel en wat gesprekken met de nearest endearest uitkomst. Zo is er voor elk onderdeel wel ergens een voorbeeld, test, tip of sjabloon te vinden. Ook zijn er specialisten die je kunnen helpen met bepaalde onderdelen van je plan. Het financiële gedeelte daar kun je een boekhouder voor raadplegen bijvoorbeeld.

Bierviltje of boekwerk

Uiteindelijk heb ik al mijn antwoorden in vier hoofdstukken verwerkt. De ondernemer, de onderneming, de markt en de financiën. Dat lijkt veel maar het valt reuze mee. Het uiteindelijk aantal pagina’s doet er ook niet toe. Je hoort weleens dat een goed ondernemersplan op een bierviltje moet passen. Anderen willen het liefst een rapport zoals je vroeger op school moest maken. Uiteindelijk gaat het om de inhoud. Jouw inhoud, en dus ook de vorm die het beste bij jou en eventuele andere betrokken partijen past.

Mijn plan helpt mij om controle te houden, doelen te behalen en mee te veren met alles wat er op mijn pad komt. Het geeft me rust al het e.e.a. uitgedacht te hebben. Dat deel ik uiteraard graag met jullie. De komende blogs zal ik daarom een aantal zaken uit het plan maar ook de praktijk voor jullie uitlichten. Stay tuned dus…