Boekhoudtips

Wat is het btw-nummer en hoe moet je het aanvragen?  

btw-nummer

Als zzp’er krijg je ook een btw-nummer. Wat is het, waarvoor gebruik je het en hoe krijg je er eentje in je bezit?

Wat is een btw-nummer?


Een btw-nummer of btw-identificatienummer is een uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens. Je kunt het aanvragen door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De Belastingdienst geeft je daarna een btw-nummer of btw-id-nummer als je wordt geregistreerd als ondernemer voor de omzetbelasting (btw).

Als je zelfstandig ondernemer bent, ben je automatisch gezegend met een btw-nummer. Iedere zzp’er die diensten of producten verkoopt en daar inkomsten aan verdient, komt in aanmerking om btw-aangifte te doen

Lees hier onze blog ‘je btw-aangifte doen: de how-to guide’

Je brengt btw in rekening over diensten of goederen die je verkoopt. De btw komt bovenop de prijs die jij de ander in rekening brengt voor het leveren van jouw producten of diensten. Het bedrag dat jij aan btw ontvangt moet je afdragen aan de Belastingdienst. Je btw-id gebruik je in je communicatie.

Waarom heb je een btw-nummer nodig?

Zonder een btw-nummer kan de belastingdienst je niet identificeren als een belastbaar persoon. En als de Belastingdienst dat niet kan doen, dan is het niet mogelijk om btw terug te vragen. Ook de mensen waaraan je producten of diensten levert, kunnen dan geen btw terugvragen die ze aan jou hebben betaald.

Daarom ontvangen alle zzp’ers en eenmanszaken een btw-nummer. Je gebruikt deze in je communicatie naar buiten. Zo kunnen je klanten eventueel btw nummer opzoeken of ze te maken hebben met een legitiem bedrijf. En zo kun jij btw-nummers controleren.

Het is verplicht om je btw-identificatienummer op je factuur te zetten. Dus... niet vergeten. Op je website is het niet meer verplicht om ‘m kenbaar te maken, maar het mag natuurlijk wel.

Hoe moet je een btw-nummer / btw-id aanvragen?

Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KVK), ontvang je een KVK-nummer. Dit laat zien dat je staat ingeschreven en formeel een bedrijf hebt. Zodra je jouw bedrijf inschrijft bij de KVK, word je automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 

Als jij in aanmerking komt om btw te betalen, dan krijg je een brief van de Belastingdienst met daarin jouw btw-nummer. Je bent dan btw-plichtig of ook wel ondernemer voor de btw geheten.

Bijna iedereen komt in aanmerking. Om de Belastingdienst te citeren “U bent ondernemer als u zelfstandig werkzaamheden uitvoert, en daar inkomsten uit hebt”. 

In de brief die je ontvangt staat ook het tijdvak waarin je de aangifte moet doen: per maand of per kwartaal. In de meeste gevallen is dat per kwartaal.

Tip: heb je je al wel ingeschreven bij de KvK, maar nog geen btw-nummer ontvangen? Meld dat dan bij de Belastingdienst. Anders krijg je vroeg of laat een flinke naheffing, vaak met boete



Wil je een btw-nummer zonder je in te schrijven bij de KVK?

In sommige gevallen is dat toegestaan:

  • Voor stille maatschappen die niet actief zijn
  • Bij informele verenigingen
  • Als eenmanszaken activiteiten hebben die niet als onderneming worden gezien in het Handelsregister
  • Voor buitenlandse bedrijven zonder vestiging in Nederland
  • Bij open fondsen voor gemene rekening

Als dit op jou van toepassing is, vraag dan een btw-identificatienummer aan met het formulier 'Opgaaf Startende onderneming' van de Belastingdienst. Maar let op: als je geen bedrijf hebt, kun je geen btw-nummer aanvragen omdat je dan als particulier wordt gezien.

De slimme boekhoud app Tellow berekent automatisch hoeveel btw je moet betalen op basis van je administratie

Ontdek de voordelen   →

Hoe zag het oude btw-nummer er uit?

Het oude btw-nummer bestond uit 14 tekens. Dit btw-nummer was persoonlijk en gekoppeld aan je persoonlijke BSN-nummer. Het startte met NL, vervolgens het BSN-nummer en ten slotte B01. Als het je tweede of derde onderneming was, werd dat laatste B02 of B03.

Een voorbeeld van het oude nummer: NL001684987B01.

Dit btw-nummer was in strijd met de privacywet AVG, waardoor fraudeurs te makkelijk je identiteit konden achterhalen. Vanaf 1 januari 2020 hebben alle eenmanszaken daarom een nieuw nummer gekregen. Ruim 1,7 miljoen ondernemers ontvingen een brief van de Belastingdienst.

Je oude btw-nummer is nu je omzetbelastingnummer. Verbrand ‘m dus niet ritueel, maar zorg dat je hem (digitaal) nog kunt terugvinden. 

Een nieuw btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020

In het nieuwe btw-nummer, ook wel het btw-identificatienummer genoemd, wordt je burgerservicenummer niet verwerkt. Vanaf 1 januari 2020 is je privacy dus beter beschermd. Je bent verplicht om dit nieuwe btw-nummer overal te benoemen: op je facturen en in de communicatie met klanten (bijvoorbeeld op je website).

Het nieuwe btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, de letter 'B' en een controlegetal van 2 willekeurige cijfers. De 9 cijfers zijn niet te herleiden tot je burgerservicenummer.

Dit is een voorbeeld van het nieuwe btw-identificatienummer: NL000099998B57.

Wat is het verschil met een omzetbelastingnummer?

Het omzetbelastingnummer is het nummer dat je gebruikt om je te identificeren bij de Belastingdienst. Deze gebruik je als je contact opneemt en een brief stuurt of de BelastingTelefoon belt.

Voorheen was dit een apart nummer, maar nu is je oude btw-nummer je omzetbelastingnummer. Om het voorbeeld van hierboven te gebruiken:

  • Je oude btw-nummer: NL001684987B01
  • Je nieuwe btw-identificatienummer vanaf 2020: NL000099998B57
  • Je omzetbelastingnummer: NL001684987B01

Slim je btw-aangifte doen met Tellow

Tellow maakt ondernemen simpeler. Met ons boekhoudpakket doe je de btw-aangifte voortaan snel, simpel en zonder gedoe. Stuur facturen, scan je bonnen en laat ze voor je verwerken in de app. De btw-bedragen worden meteen in je btw-aangifte ingeboekt. Alleen nog de aangifte overnemen op de site van de Belastingdienst en je bent klaar!

Probeer Tellow nu gratis uit

Je btw-aangifte doen in een paar klikken?

Bekijk de voordelen van Tellow   →