Ondernemerschap

De 'fuck it, let’s do it'-mentaliteit van Britt 

Britt van Smeerdijk

De fuck it, let’s do it-mentaliteit van Britt – winnares van de Freelancer of the Year Awards 2018

Britt van Smeerdijk (25) is nog maar een jaar zelfstandig ondernemer wanneer ze meedoet aan de Freelancer of the Year (FOTY) Awards. Als ze na een goed eerste jaar de categorie beste starter ziet, denkt ze: waarom ook niet? Tot haar grote verbazing, die ze overigens zelf heeft gefilmd, wordt ze niet de beste starter van het jaar, maar wint ze op 7 april 2018 de hoofdprijs en wordt uitgeroepen tot Freelancer of the Year 2018.

Volgens juryvoorzitter Marcel Molenaar, directeur Benelux bij LinkedIn, is Britt een echte pionier. Met haar bedrijf Booming Productions is ze een van de eerste in Nederland die zich bezighoudt met het beheren en optimaliseren van YouTube-kanalen voor bedrijven: YouTube Channel Management.

Britt, allereerst gefeliciteerd! Wat een prachtige titel. Hoe was dat toen je jouw naam hoorde?

Het was echt zo bizar! Ik had geen enkel moment gedacht ik die prijs zou winnen. Er waren een aantal categorieën en ik dacht heel misschien word ik wel beste starter, dat zou nog kunnen. Helaas werd ik bij die categorie niet genoemd. Ik was bezig met een video van de dag dus dacht, om het verhaal rond te krijgen film ik die hoofdprijs uitreiking ook nog even.

Toen hoorde ik ineens ‘BRITT VAN SMEERDIJK’, en ik wist gewoon echt niet wat ik moest doen. Zo bizar als jouw naam wordt omgeroepen en je ineens een mega grote foto van jezelf op het scherm ziet. Sta je daar op het podium, totaal overdonderd, terwijl Jörgen Raymann je de sleutel van een gloednieuwe Mini Cooper overhandigt. Ik heb echt weken in een soort van bubbel gezeten, omdat het gewoon zo overweldigend was.

Britt van Smeerdijk

Die prijs heb je gepakt omdat de jury je een echte pionier vindt. Je bent ‘YouTube Channel Manager’; dat klinkt erg spannend, maar wat houdt dit precies in?

Dat is een zelfbedachte term, er bestond namelijk nog niet echt een naam voor wat ik doe. Wat je nu vaak ziet is dat bedrijven de Facebookpagina’s en Instagram accounts van andere bedrijven beheren. Ik specialiseer me als een van de weinige juist in YouTube.

YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld; het is de perfecte plek voor bedrijven om bekendheid te genereren of een bepaalde gedachtegang te promoten. Toch doet bijna niemand hier nog iets mee. Ze zien de potentie gewoon niet! Maar dat vind ik juist zo leuk; bedrijven laten zien hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van een platform als YouTube.

Dat kan door hun kanaal te beheren en simpelweg video’s voor hun te plaatsen, maar veel liever zet je natuurlijk samen een video-strategie uit, produceer je de content die je hebt bedacht en houd je de statistieken bij, zodat de klant daar helemaal geen werk aan heeft en je zeker weet dat het concept van de video(s) goed is.

NOC*NSF wilde bijvoorbeeld meer jongeren aan het sporten krijgen. Aan mij dan de taak om dit te vertalen naar een serie video’s. Zo’n serie heb ik ook voor Heineken gemaakt. Voor DUO ga ik een video-strategie bedenken over studiefinanciering en ook de Kamer van Koophandel wil hun YouTube kanaal optimaliseren.

Britt van Smeerdijk

Dat zijn geen kleine organisaties. En dat allemaal in je eerste jaar als zelfstandig ondernemer. Hoe is dat eigenlijk allemaal zo gekomen? Ben je echt een geboren ondernemer?

Ja, ik denk het wel. Ik geloof heel erg dat het ondernemen in je zit of niet. Ik wist al toen ik heel jong was dat ik iets voor mezelf wilde doen. Alleen sommige mensen negeren dat gevoel. Mijn schoonvader is tandprotheticus en heeft lang in loondienst gewerkt. Toch nam hij uiteindelijk de stap om voor zichzelf te beginnen en heeft daardoor een goedlopende praktijk opgebouwd. Hij zegt nog steeds**: **‘Ik wou dat ik dat veel eerder had gedaan’.

Ik ben best wel impulsief dus toen ik wist wat ik wilde, dacht ik fuck itlet’s do it!

In het begin was ik nog drie dagen per week freelancer bij Libelle TV, maar dat is best veel als je daarnaast je eigen bedrijf wilt opzetten. Net toen ik besloten had om daar te gaan stoppen, kwam er een leuke klus voor Heineken-Jillz voorbij. Alsof het lot zei, oké doe het Britt!

Tot slot. Wat zou je de mensen willen meegeven die misschien willen overstappen naar een zelfstandig bestaan maar iets minder impulsief zijn dan jij?

Als je begint met ondernemen weet je misschien heel veel dingen nog niet en dat is eng, maar je leert echt in sneltreinvaart. Bovendien ben je nooit alleen, ik heb altijd veel gehad aan andere zzp’ers in mijn omgeving. Iedereen heeft dezelfde vragen en kent dezelfde struggles, zeker startende ondernemers.