Zo start je een eigen onderneming

Zo start je een eigen onderneming

Waarom voor jezelf beginnen

De eerste vraag die ik je wil stellen, is: Waarom wil je ondernemer / freelancer / zzp’er worden?

Is het al lang jouw droom om freelancer te worden? Om een café, winkel, bierbrouwerij, ICT-onderneming of wat dan ook te hebben? Misschien dreig je je baan te verliezen of ben je die al verloren. Ook dat kan een goede reden zijn om te starten. Het belangrijkste is dat je er met je hoofd én met je hart voor kiest.

Maak een businessplan

Denk niet: "Ik heb alles wel in m’n hoofd zitten.” Schrijf het op en werk het uit, net zoals ik deze blog heb geschreven.

Zo'n businessplan kan veel onderwerpen bevatten. Dat is een beetje afhankelijk van de branche waarin je start en van jouw ambities als ondernemer. Je kunt beginnen met de twee onderwerpen van dit blog, Ambitie en Marketing.

Wat zijn jouw doelstellingen

Beschrijf kort en krachtig wat je gaat doen, wat jouw ambitie is en wat je over 3 tot 5 jaar bereikt wil hebben. Daar mag best jouw enthousiasme uit blijken. Door het op te schrijven krijg je focus, heel belangrijk voor ondernemers. Zonder focus, weet ik uit eigen ervaring, laat je je gemakkelijk afleiden van de zaken die er toe doen.

Marketing

Wat voor producten of diensten ga je leveren? Wat wordt de toegevoegde waarde voor jouw klant? Aan wie ga je leveren, wat is jouw doelgroep? Wat voor prijs ga je eraan hangen? Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Zo maar wat vragen om over na te denken. Een paar van deze vragen leg ik hieronder in het kort uit.

Doelgroep

Denk na aan wie je jouw product of dienst wilt verkopen. Wie is die koper? Is het een andere onderneming of een consument? Is het geslacht belangrijk of de leeftijdsgroep? Heeft de koper een bepaald beroep, of zit 'ie in een bepaalde branche? Ga zo maar door.  

Wat je verder moet bedenken is wáár op internet en social media jouw doelgroep zich bevindt. Hier kan marktonderzoek je bij helpen.

Tip: Beschrijf eens hoe jouw ideale klant eruit ziet. Is dat een avontuurlijke man of vrouw tussen de 25 en 45 jaar met veel vrije tijd of is dat een bedrijf met minimaal 10 medewerkers in de staalindustrie met een sterke behoefte aan loyaliteit. Hoe beter jij jouw doelgroep kunt beschrijven, hoe beter je in staat bent met hen te communiceren.

Productbeschrijving en -prijs

Gebruik woorden die jouw toekomstige doelgroep begrijpt en enthousiast maakt, wanneer je jouw producten en diensten beschrijft. Vertel ook wat jouw klant eraan heeft, welke voordelen er zijn.

In sommige branches worden de prijzen bepaald door de kosten van productie en grondstoffen. In andere branches doet inkoop dat en soms bepaalt schaarste de prijs. Het is dus lastig om hier een algemene aanpak te formuleren.

Tip: Kijk altijd naar de prijsverwachting van jouw doelgroep én naar wat jouw concurrenten aanbieden.

Marktonderzoek

Onderzoek is altijd nodig. Er zijn namelijk veel vragen waar je een antwoord op wil hebben. Het internet is een ongelooflijk rijke omgeving om heel veel antwoorden te vinden, maar let op dat de informatie actueel is en niet van heel lang geleden.

Jouw doelgroep(en)

- Hoe groot is mijn doelgroep?

- Hoe is deze samengesteld?

- Wat zijn hun belangrijkste behoeften (in relatie tot jouw product)?

- Waar is die doelgroep, fysiek en virtueel. Hoe gaan ze jou vinden? Welke social media gebruiken ze?

Tip: Banken (bv Rabobank) doen veel brancheonderzoeken en publiceren daar regelmatig over. Ook vind je veel informatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 Jouw concurrenten

- Wie zijn mijn (grootste) concurrenten?

- Wat maakt mijn concurrenten succesvol (functioneel, service, prijs, techniek, …)?

 

Tip: Stel op internet een vraag die jouw toekomstige klant ook zou kunnen stellen en kijk welke ondernemingen op de eerste 2 pagina’s staan. Goede kans dat dat allemaal concurrenten van jou zijn.

Denk verder aan alles wat je kan helpen of bedreigen. Om er een paar te noemen:

- Zijn er vergunningen nodig?

- Zijn er subsidiepotjes beschikbaar (gemeente, Rijk, Europa)?

- Zijn er technologische ontwikkelingen die jij kunt gebruiken of die jou kunnen bedreigen? (bv robotisering, kunstmatige intelligentie, nieuwe materialen of productiemethoden, ….)

 

Op basis van dit onderzoek kun je een goed beeld ontwikkelen hoe jij jouw propositie moet vormgeven, beprijzen en communiceren. En ook wie jouw concurrenten zijn. Schrijf dit allemaal op in een apart marketingplan of in een hoofdstuk over marketing in jouw  businessplan.

Communicatie

Als je weet wat jouw product of dienst inhoudt, welke meerwaarde ze voor de koper heeft, wie jouw koper is en waar jij jouw koper kunt vinden, kun je gaan nadenken hoe je jouw doelgroep wil bereiken en overtuigen. Tegenwoordig ontkom je er niet aan om een website te (laten) bouwen. Omdat heel veel toekomstige kopers, net zoals jij, via het internet hun informatie zoeken en vinden.

 

Het is dan belangrijk om veel bezoekers naar jouw website te trekken en die bezoekers vervolgens te verleiden iets van jou af te nemen. Over hoe je dat doet zijn boeken vol geschreven. Wij, Masters netwerk, gebruiken vooral content marketing (publiceren van onze kennis over financiële, fiscale, personele en ondernemerszaken) om grote aantallen bezoekers naar onze website te halen. Beschik je over voldoende financiële middelen, dan kun je ook overwegen om betaalde advertenties op het internet en op social media te plaatsen.

 

Tip: Zorg er eerst en vooral voor dat jouw toekomstige klant op jouw website geholpen wordt om zijn vraag beantwoord te krijgen.

Inhoud businessplan

Wat moet je verder nog in jouw businessplan opnemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:

-  Sales

-  Financiën

-  Naamgeving en rechtspersoon

-  Oprichting van jouw onderneming

-  Productie & inkoop

- Huisvesting 

- Administratie

- Automatisering (ICT)

- Personeel

- Verzekeringen 

- Subsidies

- Vergunningen

 

Tot slot

In de komende weken ga ik verder in op bovenstaande zaken. Houd deze blogs dus in de gaten. En bedenk, ben je in bovenstaande zaken zelf niet goed thuis, zoek dan iemand die jou hierbij kan helpen. Een accountant, bijvoorbeeld uit het Masters netwerk, kan je helpen met de financiële en fiscale kant. Daarnaast bestaat ons Masters netwerk uit professionals op het gebied van vergunningen en subsidies, in personele zaken of in de marketing. We helpen je graag op weg!