Toe aan een baas-loos bestaan? Word zzp'er

zzp'er in pak loopt met een tas over straat

Je bent helemaal klaar met zo’n baas die constant over je schouder meekijkt. Jij wil voor jezelf beginnen en zzp’er worden! Maar voordat je naar de Kamer van Koophandel stapt, wil je weten wat een zzp-er eigenlijk is. Als zzp’er ben je een zelfstandig ondernemer die geen werknemers in dienst heeft. Zzp staat voor zelfstandige zonder personeel, dus dat is best logisch. Volgens het Economisch instituut voor midden- en kleinbedrijf ben je een zzp’er als je:

  • geen personeel hebt;
  • zelf verantwoordelijkheid draagt voor je werkzaamheden;
  • in opdracht van een opdrachtgever werkt;
  • je werkzaamheden zelfstandig uitvoert en inricht;
  • werkt voor eigen rekening;
  • je onderneming gericht is op het maken van winst;
  • jezelf bekend maakt als ondernemer;
  • meerdere opdrachtgevers hebt;
  • betaald wordt per opdracht.

Zzp vs. eenmanszaak

Vraag jij je af of je beter aan de slag kunt gaan als zzp’er of toch beter een eenmanszaak kunt starten? Dan hebben we nieuws voor je: je kunt ‘zzp’ bij de KvK helemaal niet opgeven als bedrijfsvorm. Als je je bij de Kamer van Koophandel inschrijft, kan dat alleen onder een geldige rechtsvorm: zzp is dan wel een veelgebruikte term, maar geen rechtsvorm.

Als zzp’er kan je je inschrijven als vennootschap onder firma, maatschap, besloten vennootschap of coöperatie. Maar de meest gekozen rechtsvorm is de eenmanszaak. Dat betekent dat je de enige oprichter en eigenaar van je onderneming bent. Welke bedrijfsvorm je kiest heeft trouwens gevolgen voor je aansprakelijkheid en voor je fiscale verplichtingen, dus denk goed na over welke rechtsvorm bij jou past!

Ik ben zzp’er! En nu?

Als je eenmaal zzp’er bent, ben je er nog niet. Nu is het tijd om op zoek te gaan naar opdrachten! En hoewel er altijd uitzonderingen zijn, liggen de opdrachten voor de meeste beginnende zzp’ers (nog) niet voor het oprapen. Denk er daarom aan dat je als zzp'er het visitekaartje van je eigen bedrijf bent. Zorg ervoor dat je altijd goed voor de dag komt en bedenk goed wat je wil uitstralen, want je wil natuurlijk wel een positieve indruk achterlaten bij potentiële opdrachtgevers.