Ondernemerschap

Deze ondernemers veroverden de wereld met hun idee #1 

airbnb

Af en toe heb je zo’n moment: je ligt rustig in bed, nog een beetje na te denken over de dag en dan ineens PATS, je weet het zeker, het beste idee van Nederland schiet zojuist te binnen! Of in de kroeg, als je met je beste maten echt zeker weet dat jullie dé app van het jaar hebben bedacht. Het Willie-Wortel-Eureka-moment dat jou even het gevoel geeft dat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

Maar dan val je toch in slaap, of ben je de volgende ochtend volledig gefocust op de dagelijkse dingen: het idee is weer verdwenen.

Toch zijn er genoeg mannen en vrouwen die op dat moment hun idee wél op dat bierviltje hebben geschreven. Ondernemers die hun idee niet wilde loslaten en daarmee uiteindelijk een imperium hebben opgebouwd. Mensen die tegen de verwachtingen in, vaak vanuit het niets, de wereld hebben veroverd.

Deze mensen verdienen aandacht omdat ze ons eraan herinneren dat met een goed idee, vastberadenheid en een beetje geluk, iedereen het onmogelijke kan bereiken. Hieronder het eerste bijzondere verhaal in de reeks.

#1. Brian Chesky, Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk van het bedrijf AirBnB

Het spontane begin

Een van de grootste succesverhalen uit de 21e eeuw. In 2007 verhuizen AirBnB oprichters Brian Chesky en Joe Gebbia naar San Francisco. Daar merken ze dat, tijdens conferenties, de hotels in de stad vaak overvol zitten en bezoekers vaak geen plekje meer kunnen vinden. Om wat bij te verdienen besluiten Brian en Joe om drie luchtbedjes (Airbed) in hun woonkamer neer te leggen en die met een ontbijt (Breakfast) erbij te verhuren. Een idee is geboren.

Het moeilijke vervolg

Brian en Joe geloven dat hun concept groot kan worden als er een goed digitaal platform komt. Ze halen voormalig huisgenoot Nathan Blecharczyk bij het project voor het maken van de website, toen nog: airbedandbreakfast.com. Ze lanceren deze website twee keer, maar beide keren zonder succes.

Brian, Joe en Nathan lopen vervolgens flinke creditcard schulden op en proberen van alles om hun idee van de grond te krijgen. Zo verkopen ze in de verkiezingstijd in 2008 zelfs zelfontworpen ‘presidentiële’ cornflakes om hun website te financieren (ze haalden hiermee 30.000 dollar op). Pas na twee jaar begint het platform enigszins te lopen, en worden ze opgemerkt door een aantal investeerders.

Het succesvolle einde

In 2007 logeerden de allereerste AirBnB gasten op luchtbedjes in het appartement van Brian en Joe in San Francisco. In 2018 hebben al meer dan 200 miljoen mensen over 65.00 steden in 191 landen via AirBnB ergens gelogeerd. AirBnB heeft de wereld veroverd en is nu meer dan 30 miljard dollar waard.

Het verhaal van Brian, Joe en Nathan is er eentje van vastberadenheid en volharding. Mooi, vinden wij, want Tellow wil iedereen in staat te stellen om zijn of haar droom na te gaan jagen en van ondernemen een feestje maken:

En laat dat nou net een van de favoriete gezegden zijn van de volgende unieke ondernemer in deze reeks. Wordt vervolgd dus!