Ondernemerschap

Deze ondernemers veroverden de wereld met hun idee #5 

Thuisbezorgd op de fiets

Beeld: Parool

#5 Jitse Groen – Thuisbezorgd.nl

Op een familie verjaardag in 1999, ergens in de kop van Noord-Holland, krijgen Jitse Groen en zijn vrienden honger. Jitse kijkt voor de grap of je online Chinees kan bestellen. Met een speciaal telefoonnummer en een krakende modem probeert hij verbinding te leggen met de wondere wereld van het internet. Zonder succes. Online eten bestellen is schijnbaar nog niet mogelijk.

Maar wat als internet veel groter en beter wordt? Die vraag blijft bij Groen hangen. Vanuit een studentenkamertje vlakbij de Universiteit van Twente – in die tijd een van de weinige plekken met breedbandinternet – begint Jitse Groen met de opzet van de (nu) grootste eten-bestelsite in Nederland: Thuisbezorgd.nl.

18 jaar later is Thuisbezorgd niet alleen de grootste maaltijd-webwinkel in Nederland en België, de Nederlandse tak is uitgebreid met o.a. een Duitsland. Oprichter Jitse Groen (39) is met een geschat vermogen van 460 miljoen euro de rijkste jonge miljonair van Nederland.

Jitse Groen schafte vorig jaar dit huis aan de boulevard in Noordwijk. Met een koopprijs van 10,25 miljoen is er in 2017 geen duurder huis van de hand gegaan.Bron

Wat is de geheime formule van Thuisbezorgd?

Thuisbezorgd.nl is een website met als basisprincipe het in contact brengen van hongerige mensen en restaurants in de buurt. In tegenstelling tot diensten als Foodora en Deliveroo hebben zij zelf geen maaltijdbezorgers in dienst. Het enige wat Thuisbezorgd doet is het aanbod aan restaurants tonen en het doorsturen van bestellingen in de hoop dat de bezorgrestaurants de honger van klanten zullen stillen. Van het bedrag van elke bestelling ontvangen zij 13%, een verdubbeling van het marge waarmee zij in 2000 mee begonnen.

“Wij zijn een van de eerste platforms in Nederland. Sterker nog, wij zijn ouder dan Google”.

Ik hoor je denken: ‘Zo simpel, had ik het zelf maar verzonnen!’ Maar zo makkelijk ging dat allemaal niet. Herinner je nog de bizarre ‘inbelgeluiden’ als je vroeger verbinding wilde maken met het internet? Daar moest de 21-jarige student het in die tijd mee doen. De eerste jaren gaan dan ook moeizaam. Restaurants krijgt Groen wel enthousiast, maar eten bestellen via het nieuwe, toen nog super onhandige ‘internet’, komt niet bij mensen op. De grote doorbraak komt uiteindelijk in 2003, met de intrede van breedbandinternet.

“Eigenlijk waren we drie jaar te vroeg, maar dat was gelijk ook ons voordeel. Toen we begonnen hadden we namelijk geen concurrenten.”

Hoe word je 1 miljard waard?

Door de stijgende snelheid van het internet begint ook Thuisbezorgd razendsnel te groeien en Jitse’s studie wordt onhoudbaar. Stapje voor stapje wordt het bedrijf groter en krijgt meer macht. Thuisbezorgd wordt marktleider in Nederland, maar Jitse Groen wil meer. Het bedrijf gaat internationaal verder onder de naam TakeAway.com en verovert daarmee verschillende Europese landen.

Op 30 september 2016 gaat Groen’s thuisbezorgd-imperium naar de beurs en haalt een historisch bedrag van 378 miljoen euro op. Daarmee heeft het bedrijf nu een beurswaarde van 1 miljard euro!

“Ik heb elke functie in dit bedrijf gehad. Ik heb de eerste website gebouwd, ik heb bestellingen doorgebeld, ik heb de administratie gedaan. We groeien zo hard dat ik elk jaar een andere baan heb.”

Welke lessen kunnen zelfstandig ondernemers van Jitse Groen leren?

  • Doorzetten: Waar andere opgeven gaat Jitse Groen door. Hij werd de grootste in Nederland, Europa en straks misschien wel de hele wereld. In dit proces heeft hij al honderden concurrenten verslagen. Dat betekent ook dat je koppig moet zijn. Wanneer iedereen jou goedbedoeld advies geeft moet je durven zeggen: “Ik heb het gehoord, maar ik denk toch dat we rechtsom moeten en niet linksom.”
  • Groot denken: Thuisbezorgd is meester in groei en geld uitgeven, maar maakt al 18 jaar verlies. Dat komt omdat ‘groeibedrijven’ nog niet bezig zijn met winst, maar met het vergroten van de omzet en het veroveren van ‘marktaandeel’. Jitse begrijpt: het is het eten, of gegeten worden. Hij nam daarom stoutmoedig een van de grootste concurrenten in Duitsland over.
  • Niet bang zijn voor fouten: In 2002 probeerde Groen in België voet aan grond te krijgen. ‘Ach hoe moeilijk kan het zijn, het is dezelfde taal, Antwerpen is niet ver van Rotterdam.’ Toch lukte het niet, en wat bleek: in België zeggen ze ‘thuisleveren’, waardoor ze het concept Thuisbezorgd niet goed begrepen. Jitse trekt zich terug uit België en doet in 2008 een nieuwe poging onder een nieuwe naam. Onder pizza.be verkrijgt Jitske 85% van het marktaandeel in België. Fouten maken is normaal, het is vooral cruciaal om daar snel van te leren en direct je strategie op aan te passen.