Alles wat je wil weten over de nieuwe KOR

De kleineondernemersregeling (KOR) is momenteel een hot topic en de verwarring rondom de regeling is groot. ‘We moeten onze prijzen verhogen, want de nieuwe KOR komt eraan!’ en ‘Gaan klanten denken dat ik fraudeer?’; ik hoor mensen dit in mijn omgeving letterlijk zeggen.

Ik leg je in dit artikel precies uit wat de nieuwe KOR 2020 inhoudt en wanneer het voor jou voordelig is om gebruik van te maken. 

De bt-weetje nog?

Als ondernemer zijn je diensten of producten vaak belast met btw. Die btw zet jij zelf bovenop je verkoopprijs op je verkoopfacturen. In de meeste gevallen is dat 21% of 9%. Over bijna alles wat je inkoopt heeft de leverancier ook btw berekend aan jou. Die btw mag jij als ondernemer aftrekken van de btw die jij van je klanten hebt ontvangen. Het saldo van de ontvangen btw - betaalde btw is het bedrag dat je betaalt of terugkrijgt van de Belastingdienst. Per kwartaal of maand geef je dit aan in je btw-aangifte bij de Belastingdienst. Lees hier meer over de btw en hoe je aangifte doet.


Hoe werkt de huidige KOR?

De huidige KOR is een belastingvermindering, gebaseerd op hoeveel btw je moet afdragen. Je kunt deze regeling in 2019 nog gebruiken als het saldo van de ontvangen btw min de betaalde btw in totaal minder is dan 1.883 euro per jaar.

Stel: Je ontvangen btw over 2019 is €4000,-. De btw die je terug krijgt is €2500,-. €4000 - €2500 euro = €1500,-. Je zit nu onder de grens van €1883,- en mag de oude KOR toepassen.

Wat betekent dat je minder of soms zelfs helemaal geen btw hoeft af te dragen. De KOR kun je alleen gebruiken als je een eenmanszaak, vof of maatschap hebt.

 

De nieuwe regeling

Per 1 januari 2020 gaat er een nieuwe regeling in werking, ter vervanging van de huidige KOR: de omzetgerelateerde vrijstelling omzetbelasting (OVOB). De nieuwe regeling wordt genoemd naar de afkorting en heet dus officieel de OVOB. Je mag gebruik maken van de nieuwe regeling als je omzet exclusief btw in een kalenderjaar niet hoger is dan 20.000 euro.

Wat houdt de nieuwe regeling in?

De nieuwe KOR (oftewel de OVOB) is een algehele vrijstelling van btw-verplichtingen. Dat betekent het volgende:

  • Je mag geen btw naar je klanten toe berekenen en je factureert dus ook geen btw;
  • je kan geen btw terugvorderen over je aankopen en investeringen;
  • je blijft er automatisch minimaal drie jaar gebruik van maken;
  • je mag geen gebruik meer maken van de regeling als je meer dan 20.000 euro omzet per jaar behaalt, dit dien je zelf in de gaten te houden;
  • je hoeft geen btw-aangiften meer te doen.

Wanneer kom je in aanmerking voor de nieuwe KOR in 2020?

  • Je draait minder dan 20.000 omzet per jaar.
  • Je hebt een onderneming, bijvoorbeeld een eenmanszaak, stichting, vereniging, vof of bv gevestigd in Nederland.
  • Je meldt je op tijd aan voor de regeling.

Wanneer moet je de beslissing gemaakt hebben?

Zet het alvast in je agenda: Je aanmelding dient uiterlijk 20 november bij de Belastingdienst ingediend te zijn. Ben je nog geen ondernemer, maar wil jij je wel binnenkort aanmelden bij de KvK? Je moet dan 4 weken voor je inschrijving al bij de Belastingdienst aangeven dat je in 2020 gebruik gaat maken van de KOR.

Ben je een starter? Download dan nu ons gratis Succesvol Starten Whitepaper.
Je leest in 10 stappen hoe je gemakkelijk begint als zzp'er. 

Wanneer is de nieuwe KOR mogelijk interessant voor jou?

Je levert alleen aan consumenten? Check.
Je omzet is de komende jaren lager dan €20.000? Check.
Je levert alleen diensten en producten aan Nederlandse bedrijven en koopt alleen bij Nederlandse bedrijven in? Check.
Je bent niet van plan de komende drie jaar een investering te doen die meer dan €10.000 bedraagt? Check, check, dubbelcheck!

Is je antwoord op alle bovenstaande vragen ja? Lees dan verder.

De regeling is mogelijk interessant voor je als je weet dat je omzet niet gaat stijgen, je alleen particuliere klanten bedient en je kosten minimaal 50% lager zijn dan je inkomsten.

Het is het meest verstandige om je hier goed over te laten informeren door een professional, aangezien jou individuele situatie mogelijk ingewikkelder is. Je kan te maken krijgen met kosten die met 9% zijn belast, je kan kosten hebben zoals afschrijvingen waar geen btw op zit. Je kan ook alleen inkopen doen die 0% belast zijn. Deze dingen hebben allemaal invloed op of het een voordelige voor jou is of niet.


Zelfs als het financieel voordelig voor je is om gebruik te maken van de nieuwe kleineondernemersregeling, zijn dit 4 grote nadelen waar je rekening mee dient te houden:


1. Je moet je toekomst kunnen voorspellen

De nieuwe kleineondernemersregeling zit zo in elkaar dat wanneer je instapt, je daar  automatisch de komende 3 jaar gebruik van blijft maken, mits je minder dan € 20.000 blijft omzetten. Stijgt je omzet tot boven die grens, dan dien je dat zelf aan te geven bij de Belastingdienst. Je kan dan geen gebruik meer maken van de voordelen. Vanaf dat moment moet je ook zelf weer btw gaan berekenen aan je klanten.

Wanneer je boven de omzetgrens bent gekomen, mag je de daarop volgende 3 jaar geen gebruik meer maken van de regeling.

Ik vraag me af welke ondernemer precies weet wat de omzet de komende 3 jaar gaat zijn. Je bent namelijk ondernemer geworden om je omzet ieder jaar te zien groeien. Deze regeling houdt geen rekening met een onverwachte piek of financiële meevaller. Terwijl het inkomen van een ondernemer in de meeste gevallen onvoorspelbaar is, ook als je een prognose opstelt.

Het is goed mogelijk dat als je nu kiest voor de nieuwe KOR, je er halverwege volgend jaar alweer uit moet gaan, met alle administratieve gevolgen van dien. Het enige voordeel is dat je de btw niet met terugwerkende kracht hoeft terug te betalen.

Het nadeel? Je moet direct je btw weer gaan factureren. Wanneer je alleen aan consumenten levert, worden de prijzen voor je klanten in één klap hoger - zonder dat jij invloed hebt op de timing daarvan. Je prijzen dienen ook direct in al je communicatie-uitingen aangepast te worden. Als je een webshop hebt waar je vaste prijzen worden getoond, dan ben je wel even bezig.

Let op: Het gaat hier puur en alleen over de omzet exclusief btw. Dus niet over je winst. Wat je aan het einde van het jaar niet kunt doen, is nog even wat kosten maken om de regeling te beïnvloeden. Dat was bij de oude KOR wel het geval.


2. Verwarring en imagoschade

Het kan verwarring scheppen als je geen btw op je factuur vermeldt. Je moet dus niet gek opkijken als de ontvanger van de factuur denkt dat je fraudeert of je opbelt om te controleren of je factuur wel klopt.

Het bedrijf dat jouw factuur ontvangt kan daarnaast de conclusie trekken dat jouw jaarlijkse omzet onder de KOR- grens valt, simpelweg omdat jij geen btw op je factuur hebt staan. Mogelijk trekken ze daardoor de conclusie dat je geen serieuze partij bent om mee samen te werken, waardoor je bedrijfsimago een deuk oploopt.

Alleen al door punt 2 zou ik je afraden om van de regeling gebruik te maken, omdat het onprofessioneel overkomt en je arbeids- of samenwerkingsrelatie schade kan oplopen.


3. Je kan te maken krijgen met herziening van de btw

Heb je in de afgelopen 5 jaar btw op investeringen als voorheffing afgetrokken? Dan krijg je een herziening van de btw. Dit geldt alleen wanneer de afgetrokken btw gedeeld door 5 jaar meer is dan €500.

Ik heb het even voor je uitgerekend en dat gebeurt bij investeringen die samen over de afgelopen 5 jaar meer dan €10.000 ex. btw bedragen. In dat geval moet je hoogstwaarschijnlijk een deel van de btw terugbetalen aan de Belastingdienst.

Deze regel is bedoeld om te voorkomen dat je nu nog snel een grote investering doet om vervolgens gebruik te gaan maken van de regeling. Onder investeringen vallen zaken die je afschrijft zoals een computer, telefoon, auto en een bedrijfspand. Let op: Voor investeringen in onroerend goed wordt zelfs 10 jaar gerekend.

4. Je moet nog steeds je administratie goed bij houden

Je hoeft je btw-aangiften niet meer te doen, maar je administratieve lasten worden niet minder. Een goed bijgehouden administratie heeft als voordeel dat je in de gaten kan houden of en wanneer je de omzetgrens van 20.000 euro bereikt. Daarnaast kan je makkelijker prognoses stellen en bijsturen in je onderneming.

Je administratie makkelijk en snel bijhouden doe je in Tellow. Deze slimme boekhoudtool geeft je een seintje wanneer je de 20.000 euro omzet grens nadert en helpt je om de transitie vanuit of naar de KOR zo makkelijk mogelijk te laten verlopen.

Zoals je leest, zijn dit aardig wat nadelen waar je rekening mee moet houden die grote gevolgen kunnen hebben op jouw onderneming.

De beste tips voor de KOR 2020

Ga je gebruik maken van de nieuwe KOR in 2020?
Dan heb ik nog de volgende tips voor je:

1. Neem geen overhaast besluit

De meeste kleine ondernemers met een blijvend lage omzet, waar deze regeling voor bedoeld is, gaan er namelijk nauwelijks op vooruit.

Maak dus naast een omzetprognose ook een goede analyse van je te verwachten kosten en investeringen (op basis van voorgaande jaren en de toekomst). Analyseer ook je klantenbestand en probeer in te schatten wat je mogelijkheden zijn wat betreft je tarieven en prijzen.



2. Schakel de hulp in van een professional

Wil je hulp bij het maken van een goede prognose of advies hoe je slim gebruik maakt van de KOR? Neem contact op met een van Tellow’s boekhouders die met je meekijkt en je adviseert.



3. Maak gebruik van een boekhoudtool die voor je werkt

Tellow is er speciaal voor de freelancers, zzp’ers en kleine ondernemers. Wij begrijpen dat ondernemen een way of life is en willen je ondernemersleven zo makkelijk mogelijk maken. Dat jij de vrijheid hebt om te doen waar je goed in bent - daar zetten wij ons iedere dag voor in.

In de boekhoudtool van Tellow heb je altijd financieel overzicht en een barometer die je vertelt wanneer je over de €20.000 omzet grens heen gaat. In Tellow kun je gebruikmaken van een boekhouder die op ieder gewenst moment je van het juiste advies voorziet.

De voordelen van Tellow

1. Nooit meer bonnetjes kwijt en geld mislopen; Tellow verwerkt en boekt al je bonnen.
2. Je btw-aangifte wordt een fluitje van een cent.
3. Je hebt real-time inzicht in je financiële administratie.
4. We vertellen je wanneer je actie moet ondernemen.

Geschreven door Roel Smelt, CEO van Tellow. 

 

 

 

Een boekhouding die met je mee denkt?

Probeer Tellow nu 3 maanden gratis