Boekhoudtips

Het verhaal van glazenwasser Martin 

Glazenwasser Martin

“We hebben ook tegen me neef gezegd – die is timmerman – je moet naar Tellow gaan, je betaalt geen drol en het gaat zo makkelijk. Als ik het kan, kan jij het zeker ook!”

Zes maanden geleden wordt glazenwasser Martin min of meer gedwongen zzp’er. Samen met zijn vrouw Patricia komen ze al snel in de knoop met de boekhouding. Tellow was voor hen de ideale uitkomst. “We zijn zo goed geholpen, ik kan nu alles zelf.”

Na wat ervaring in dienst van andere glazenwassers besluit Martin van Martin’s Glasbewassing in Delft zes maanden geleden om voor zichzelf te beginnen. Een mooie kans met een minder mooie aanleiding. Martin heeft last van een zeldzame vorm van hoofdpijn en slaapt daardoor vaak slecht.

Zelfstandig ondernemen is de beste oplossing voor Martin omdat hij zijn tijd nu zelf kan indelen. “Als ik slecht heb geslapen blijf ik in de ochtend wat langer liggen en ga ik ‘s middags werken. Gaat alles goed, ga ik gewoon om 6 uur ‘s ochtends de deur uit. Lekker flexibel.”

Boekhouding lastig en prijzig

Zijn vrouw Patricia is veel thuis en helpt met de financiën. Maar zonder enige ervaring blijkt de boekhouding een groot obstakel en komt ze al snel in de problemen. “Ik heb daar dus echt geen verstand van, dus ik zat maar wat aan te modderen.”

Martin en Patricia schakelen een boekhouder in, maar schrikken na afloop van de rekening. “We waren twee keer bij hem geweest en ik moest 250 euro betalen.”

Ze gaan op zoek naar alternatieven en komen via de Rabobank – waar ze een zakelijke rekening hebben – terecht bij Tellow.

“Op de voorpagina staat dat het heel makkelijk werkt en dat iedereen het kan doen, dus we zeiden tegen elkaar: ‘Dat gaan we proberen’.”

Toch hebben Patricia en Martin wat opstartproblemen. Het overstappen zorgt voor wat verwarring, maar ze blijven in Tellow vertrouwen.

Wijntje en een kaasje

Dat komt volgens hen vooral door de uitstekende service. “De service verdient echt een dikke pluim. Altijd vriendelijk, altijd behulpzaam. Nooit van, ‘Daar heb je hun weer’.”

“Laatst hadden we ze op vrijdagmiddag een berichtje gestuurd en werden we om halfnegen ’s avonds nog teruggebeld. Ik zeg tegen die mevrouw: ‘Ik hoop wel dat u op dit tijdstip een wijntje en kaasje naast u heeft staan’. Ze barstte in lachen uit.”

Meer dan tevreden

Patricia en Martin zijn nu iets langer dan vier maanden klant bij Tellow en ontzettend tevreden. “Het is gewoon zo ontzettend makkelijk. Ook de btw-aangifte, je bent binnen 5 minuten klaar!”

Bovendien is Tellow voor hen financieel aantrekkelijk. Die btw-aangifte van 5 minuten kostte bij de boekhouder al gauw meer dan 100 euro. “Als je een startende zzp’er ben is dat echt een hoop geld. Nu kan ik het gewoon allemaal zelf doen. Martin komt met een bon, die leg ik op tafel. Ik ga naar Tellow, maak een foto van die bon en poef hij staat erin.”

Toch blijven er altijd verbeterpunten. Martin is bijvoorbeeld veel met de auto onderweg en zou graag iets van een kilometerregistratiesysteem in het programma terugzien. Maar zowel Martin als Patricia zien dat Tellow zichzelf continu verbetert. “We merken nu al aanpassingen in het programma dat bepaalde processen nog sneller en makkelijker maakt.”

Je betaalt geen drol

Beiden hebben Tellow al aanbevolen aan zelfstandige kennissen en familieleden. Patricia is ervan overtuigd dat dit programma voor veel meer mensen een oplossing kan bieden.

“We hebben ook tegen me neef gezegd – die is timmerman – je moet naar Tellow gaan, je betaalt geen drol en het gaat zo makkelijk. Als ik het kan, kan jij het zeker ook’!”